خداحافظی تلخ ایرانی‌ها با خاطرات شمال | سرنوشت دریای ارومیه در انتظار خزر

وزیر کشور با بیان اینکه در کشور ما چند موضوع بسیار مهم است، گفت: اول موضوع دریای خزر و پایین آمدن سطح آب است که این باعث نگرانی برای کشور‌های حاشیه دریای خزر شده است؛ پیش بینی شده اگر شرایط همین طور باشد تا چند دهه آینده دریای خزر خشک شود و باید برای آن چاره‌ای داشته باشیم.
خداحافظی تلخ ایرانی‌ها با خاطرات شمال | سرنوشت دریای ارومیه در انتظار خزر
کد خبر : ۵۲۱۵۴

وزیر کشور گفت: پایین آمدن سطح آب دریای خزر باعث نگرانی کشور‌های حاشیه دریای خزر شده است؛ اگر شرایط همین طور باشد تا چند دهه آینده دریای خزر خشک شود و باید برای آن چاره‌ای بیندیشیم.

احمد وحیدی وزیر کشور در دومین رویداد بین‌المللی مدیریت بحران ایران قوی که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه موضوع بحران و مخاطره یک موضوع جهانی است، اظهار داشت: افزایش سطح تعاملات، گفتگو و همکاری برای شناخت علل وقوع، چگونگی وقوع و چاره اندیشی آن بین کشور‌ها بسیار مهم است.

وحیدی با تاکید بر اینکه سازمان‌های بین الملل باید بیش گذشته برای مقابله با بحران‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند، گفت: باید تجربیات حوادث در سراسر دنیا در اختیار سایر کشور‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در کشور ما چند موضوع بسیار مهم است، گفت: اول موضوع دریای خزر و پایین آمدن سطح آب است که این باعث نگرانی برای کشور‌های حاشیه دریای خزر شده است؛ پیش بینی شده اگر شرایط همین طور باشد تا چند دهه آینده دریای خزر خشک شود و باید برای آن چاره‌ای داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه رودخانه‌های جاری از دیگر کشور مسایل دوم است؛ گفت: اقداماتی توسط برخی از کشور‌های همسایه صورت می‌گیرد که برای دیگر کشور‌ها آثار سو دارد و باید با هماهنگی دیگر کشور‌ها صورت گیرد.

وحیدی افزود: یکی از این اقدامات سدسازی‌های کشور‌های همسایه و منطقه است که باید با توجه به منافع منطقه‌ای باشد در غیر این صورت آثار زیان بار آن را همه منطقه خواهد چشید.

وحیدی اضافه کرد: ما انتظار داریم در یک هماهنگی منطقه‌ای کمیته‌ای تشکیل شود و با هماهنگی کشور‌های منطقه مسایل ناشی از محیط زیستی، سد سازی‌ها و انحرافات آب مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: ریزگرد‌ها از دیگر مسایلی است که باید به آن پرداخته شود و با تبادل با کشور‌های منطقه این مساله برطرف شود.

وی با بیان اینکه در مسایلی همچون سیلاب‌ها می‌توان پیش بینی‌ها صورت گیرد و دانش آن را در اختیار داریم، گفت: راه‌هایی برای پیشگیری از زلزله وجود دارد و باید در این حوزه اقدامات علمی هماهنگ با دیگر کشور‌ها انجام دهیم.

وحیدی با تاکید بر اینکه آموزش، تمرین و سناریو سه عنصر اصلی در مقابله با بحران‌ها است، افزود: باید این سه عنصر را در قالب نرم افزار‌ها توسعه دهیم تا شهروندان بتوانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
مهر
مجله زندگی
ارسال نظر